শেয়ারহোল্ডারদের জন্য তথ্য
The Bank has appointed M/s Bigshare Services Private Limited as its Share Transfer Agent.
All Communications regarding Transfer of Shares, Transmission, DEMAT of Shares, Change of Address, Non-receipt of Share Certificates/Dividend Warrants, Tier I & Tier II Bonds, Interest Payment etc may be sent to them at the following address :
Mis. Bigshare Services Private Limited
Office No.S6-2, 6" Floor, Pinnacle Business Park,
Next to Ahura Centre, Mahakali Caves Road,
Andheri (East), Mumbai - 400 093
Board No. : 022 62638200
Fax No: 022 62638299
Link available for Investor Grievances :https://www.bigshareonline.com/InvestorLogin.aspx
Email Bank Details Registration
Investor who want to set his/her email accounts/Mobile Number/Bank Account details Registered.
Please visit in to https://www.bigshareonline.com/InvestorRegistration.aspx
Please click here to download Shareholder's Nomination form
ঠিকানা | ||
---|---|---|
বিএসই লিমিটেড ফিরোজ জিজিভাই টাওয়ারস দালাল স্ট্রিট মুম্বাই – ৪০০ ০০১ |
প্রতীক ব্যাংকইন্ডিয়া/532149 |
আইএস না। INE084A01016 |
ন্যাশনাল স্টক এক্সচেঞ্জ অফ ইন্ডিয়া লিমিটেড এক্সচেঞ্জ প্লাজা, বান্দ্রা কুর্লা কমপ্লেক্স, বান্দ্রা (ই), মুম্বাই |
প্রতীক ব্যাংকইন্ডিয়া |
আইএস না। INE084A01016 |
শেয়ারহোল্ডারদের জন্য তথ্য
ডিপোজিটরির বিবরণ
ডিপোজিটরির নাম | আইএস না। |
---|---|
ন্যাশনাল সিকিউরিটিজ ডিপোজিটরি লিমিটেড (এনএসডিএল) | INE084A01016 |
সেন্ট্রাল ডিপোজিটরি সার্ভিসেস (ইন্ডিয়া) লিমিটেড (সিডিএসএল) | INE084A01016 |
শেয়ারহোল্ডারের চিঠিপত্র
- ঠিকানা পরিবর্তন শেয়ারহোল্ডাররা বিগশেয়ার সার্ভিসেস প্রাইভেট লিমিটেডকে অবহিত করতে পারেন। উপরে প্রদত্ত ঠিকানায় বিভিন্ন যোগাযোগ, লভ্যাংশ ইত্যাদি সময়মত প্রাপ্তি নিশ্চিত করার জন্য চিঠিপত্রের জন্য তাদের ঠিকানায় কোনও পরিবর্তন
- বরাদ্দের পরে শেয়ার প্রাপ্তি না হওয়া বিনিয়োগকারী / শেয়ারহোল্ডারযারা আজ অবধি শেয়ার সার্টিফিকেট পাননি, তাদের বিগশেয়ার সার্ভিসেস প্রাইভেট লিমিটেডকে চিঠি লেখার জন্য অনুরোধ করা হচ্ছে। - রেজিস্ট্রার এবং ট্রান্সফার এজেন্ট উপরে প্রদত্ত ঠিকানায় তাদের আবেদনের স্বীকৃতির একটি অনুলিপি সংযুক্ত করুন।
- ট্রান্সফার শেয়ারহোল্ডারদের জন্য প্রেরিত শেয়ারপ্রাপ্তি না পাওয়া, যারা স্থানান্তরের জন্য প্রেরিত শেয়ারগুলি গ্রহণ করেন না, প্রেরণ / থাকার তারিখ থেকে 35 দিনের মেয়াদ শেষ হওয়ার পরে, আর অ্যান্ড টিএ - বিগশেয়ার সার্ভিসেস প্রাইভেট লিমিটেডকে চিঠি লিখতে পারেন। অথবা ব্যাংকের শেয়ার বিভাগ, নিম্নলিখিত বিবরণ প্রদান করে:
1.নাম এবং ফোলিও নং। ট্রান্সফারার
2। হস্তান্তরকারীর নাম
৩। না। শেয়ার
৪। শেয়ার সার্টিফিকেট (গুলি) নং। - ডুপ্লিকেট শেয়ার সার্টিফিকেট ইস্যু করার জন্য।
ডুপ্লিকেট শেয়ার সার্টিফিকেট ইস্যু করতে ইচ্ছুক বিনিয়োগকারী/শেয়ারহোল্ডারগণ ব্যাংকের রেজিস্ট্রার ও ট্রান্সফার এজেন্টের নিকট নিম্নোক্ত নমুনা ফরম্যাটে
তথ্য জমা দিতে পারবেন। একক হোল্ডিংয়ের ক্ষেত্রে সংশ্লিষ্ট শেয়ারহোল্ডার এবং জয়েন্ট হোল্ডিংয়ের ক্ষেত্রে সকল শেয়ারহোল্ডারদের অবশ্যই জমা দিতে হবে এমন নথিতে স্বাক্ষর করতে হবে।
.
I. প্রশ্নাবলী ফর্ম।
II. প্রয়োজনীয় মূল্যের স্ট্যাম্প পেপারে হলফনামা।
III. প্রয়োজনীয় মূল্যের স্ট্যাম্প পেপারে ক্ষতিপূরণ।
IV. গ্যারান্টি সহ ক্ষতিপূরণ (আইইএস)।
শেয়ার প্রেরণের জন্য।
ব্যাংকের মৃত শেয়ারহোল্ডারের আইনগত উত্তরাধিকারীগণ তাদের নামে শেয়ার প্রেরণের জন্য নিম্নলিখিত নমুনা ফর্ম্যাটে ব্যাংকের রেজিস্ট্রার এবং ট্রান্সফার এজেন্টের কাছে তথ্য সরবরাহ করতে পারেন। যৌথ হোল্ডিংয়ের ক্ষেত্রে সংশ্লিষ্ট আইনী উত্তরাধিকারীরা কেবল তখনই শেয়ার প্রেরণের জন্য যোগ্য হন যখন সমস্ত শেয়ারহোল্ডার মারা যান। ব্যাংকের সাথে মনোনয়ন যথাযথভাবে নিবন্ধিত হওয়ার ক্ষেত্রে শেয়ারের এই ট্রান্সমিশন প্রযোজ্য নয়।
I. শেয়ারের মালিকানা দাবিকারী ব্যক্তিদের পক্ষে অন্যান্য উত্তরাধিকারীদের অনাপত্তি পত্র।
II. ইনডেমনিটি বন্ডটি যথাযথভাবে কমপক্ষে একটি গ্রহণযোগ্য জামানত সহ স্ট্যাম্পযুক্ত।
III. দাবি ফর্ম।
IV. হলফনামা যথাযথভাবে স্ট্যাম্পযুক্ত।
V. গ্যারান্টি ফর্ম.
স্টেকহোল্ডার সম্পর্ক কমিটি
বিনিয়োগকারী/শেয়ারহোল্ডারদের অভিযোগের দ্রুত নিষ্পত্তি নিশ্চিত করতে স্টেকহোল্ডার রিলেশনশিপ কমিটি গঠন করা হয়েছে।
শেয়ারহোল্ডারদের জন্য তথ্য
কর্পোরেট অফিস
ব্যাঙ্ক অফ ইন্ডিয়া
প্রধান কার্যালয়
স্টার হাউস, সি -5, জি ব্লক,
বান্দ্রা কুর্লা কমপ্লেক্স,
মুম্বাই - ৪০০ ০৫১।
ফোন : 66684444
বিনিয়োগকারী শিক্ষা ও সুরক্ষা তহবিল (আইইপিএফ) এর উদ্দেশ্যে নোডাল অফিসারের যোগাযোগের বিবরণ
শ্রী রাজেশ ভি উপাধ্যায়
কোম্পানি সেক্রেটারি
ইমেইল: Headofffice.share@bankofindia.co.in
বিনিয়োগকারীদের অভিযোগ
নিষ্পত্তির জন্য যোগাযোগের ঠিকানা কোম্পানি সেক্রেটারি,
ব্যাঙ্ক অফ ইন্ডিয়া
প্রধান কার্যালয়, ৮ম তলা,
স্টার হাউস, সি -5,
জি ব্লক, বান্দ্রা কুর্লা কমপ্লেক্স,
মুম্বাই- ৪০০ ০৫১
টেলিফোন নং (গুলি) : 022-66684490 টেলিফ্যাক্স - 66684491
ইমেইল: HeadOffice.Share@bankofindia.co.in
শেয়ারহোল্ডারদের জন্য তথ্য
1. Investors May file their complaints through SCORES portal at https://scores.sebi.gov.in
2. The Complaints lodged on SCORES against any Entity shall be automatically forwarded to the concerned Entity through SCORES for resolution and submission of ATR. Entities shall resolve the Complaint and upload the ATR on SCORES within 21 calendar days of receipt of the Complaint. The ATR of the entity will be automatically routed to the complainant.
3. The Complaint against the Entity shall be simultaneously forwarded through SCORES to the relevant Designated Body. The Designated Body shall ensure that the concerned Entity submits the ATRs within the stipulated time of 21 calendar days.
4. The Designated Body shall monitor the ATRs submitted by the entities under their domain and inform the concerned entity to improve the quality of redressal of grievances, wherever required.
5. SEBI may concurrently monitor grievance redressal process by entities and Designated Bodies.
6. First review of the Complaint:
- In case complainant is satisfied with the resolution provided by the entity vide the ATR or complainant does not choose to review the Complaint, the Complaint shall be disposed on SCORES. However, if the complainant is not satisfied, the complainant may request for a review of the resolution provided by the entity within 15 calendar days from the date of the ATR.
- In case the complainant has requested for a review of the resolution provided by the entity or the entity has not submitted the ATR within the stipulated time of 21 calendar days, the concerned Designated Body shall take cognizance of the Complaint for first review of the resolution through SCORES. The Designated Body shall take up the first review with the concerned Entity, wherever required. The concerned Entity shall submit the ATR to the Designated Body within the time stipulated by the Designated Body.
- The Designated Body may seek clarification on the ATR submitted by the Entity for the first review. The concerned Entity shall provide clarification to the respective Designated Body, wherever sought and within such timeline, as the Designated Body may stipulate. The Designated Body shall stipulate the timeline in such a manner to ensure that the Designated Body submits the revised ATR to the complainant on SCORES within 10 calendar days of the review sought.
7. Second Review of the Complaint:
- The complainant may seek a second review of the Complaint within 15 calendar days from the date of the submission of the ATR by the Designated Body. In case the complainant is satisfied with the ATR provided by the concerned Designated Body or complainant does not choose to review the Complaint within the period of 15 calendar days, the Complaint shall be disposed on SCORES.
- In case the complainant is not satisfied with the ATR provided by the Designated Body or the concerned Designated Body has not submitted the ATR within 10 calendar days, SEBI may take cognizance of the Complaint for second review through SCORES.
- SEBI may take up the review with stakeholders involved, including the concerned entity or/and Designated Body. The concerned entity or/and Designated Body shall take immediate action on receipt of second review complaint from SEBI and submit revised ATR to SEBI through SCORES, within the timeline specified by SEBI.
- SEBI or the Designated Body (as the case may be) may seek clarification on the ATR submitted by the concerned entity for SEBI review complaint. The concerned entity shall provide clarification to the respective Designated Body and/or SEBI, wherever sought and within such timeline as specified. The second review Complaint shall be treated as ‘resolved’ or ‘disposed’ or ‘closed’ only when SEBI ‘disposes’ or ‘closes’ the compliant in SCORES. Hence, mere filing of ATR with respect to SEBI review complaint will not mean that the SEBI review complaint is disposed.
1. Investors shall first take up their grievances for redressal with the entity concerned, through their designated persons/officials who handle issues relating to compliance and redressal of investor grievances.
2. Investors who wish to lodge a Complaint on SCORES (complainant) are required to register themselves on www.scores.gov.in by clicking on “Register here” under the “Investor Corner”. While filing the registration form, details like Name of the investor, Permanent Account Number (PAN), contact details, email id, are required to be provided for effective communication and speedy redressal of the grievances. Upon successful registration, a unique user id and a password shall be generated and communicated through an acknowledgement email to the complainant.
3. In order to enhance ease, speed and accuracy in the redressal of grievance, the investor may lodge the Complaint against any Entity on SCORES within a period of one year from the date of occurrence of the cause of action, where:
- The complainant has approached the Entity for redressal of the complaint and the Entity has rejected the complaint or the complainant has not received any communication from the concerned Entity; or
- The complainant is not satisfied with the reply received or the redressal by the concerned Entity.
4. If any complaint filed on SCORES beyond the limitation period specified above, SEBI may reject such complaint.
5. The following types of complaints shall not be dealt through SCORES:
- Complaints against companies which are unlisted/delisted and companies on Dissemination Board of Stock Exchanges (except complaints on valuation of securities).
- Complaints relating to cases pending in a court or subject matter of quasi-judicial proceedings, matters pending with Online Dispute Resolution of SEBI etc.
- Complaints falling under the purview of other regulatory bodies such as Reserve Bank of India (RBI), Insurance Regulatory and Development Authority of India (IRDAI), Pension Fund Regulatory and Development Authority of India (PFRDAI), Competition Commission of India (CCI), or complaints falling under the purview of other ministries.
- Complaints against a company under resolution under the relevant provisions of the Insolvency and Bankruptcy Code, 2016 (IBC).
- Complaints against the companies where the name of company is struck off from Register of Companies (RoC) or a vanishing company as published by MCA.
- Liquidated Companies or companies under liquidation.
- Complaints which are in the nature of market intelligence i.e., information given to SEBI regarding violation of any of the provisions of the securities laws.
6. Notwithstanding anything specified in this circular, SEBI shall handle the first review complaint for categories of intermediaries where no Designated Body has been appointed for the purpose.
7. The complainant in the event of being dissatisfied shall give reasons for not being satisfied with the ATR and provide clear reasons for review at any stage.
8. SCORES shall only be a facilitative platform for investors to get redressal of their grievances from the concerned entity.
9. In cases where investors raise issues, which require adjudication on any third party rights, on questions of law or fact or which is in the nature of a lies between parties, or if investors are not satisfied with disposal on SCORES post SEBI review, they shall seek appropriate remedies through the Online Dispute Resolution Mechanism in securities market. In addition, investors have the option to approach legal forums including civil courts, consumer courts etc.
10. Investors can approach the Online Dispute Resolution Mechanism or other appropriate civil remedies at any point of time in case the complainant opts for Online Dispute Resolution Mechanism or other appropriate civil remedies while the complaint is pending on SCORES, the complaint shall be treated as disposed on SCORES.
অভিযোগ নিষ্পত্তি প্রক্রিয়ার প্রবাহ:
শেয়ারহোল্ডারদের জন্য তথ্য
Scores 2.0 Portal can be accessed through website and mobile application as well. Below are the details:
SCORES 2.0 Web link: https://scores.sebi.gov.in